Pierce Brosnant már többféle karakterben üdvözölhettük a
mozivásznon. A legfelejthetetlenebb számomra a Mamma mia!, ahol
egyszerűen felülmúlhatatlan volt az együgyűsége, leszámítva a zenei hozzá nem értését.
A Csak a szerelem számít című filmben is visszaköszön némileg ez a bizonytalan,
„nem az én világom”, „nem én vagyok a megfelelő ember” érzése, de ahogy egyre
jobban elemeztem a filmet, rájöttem, hogy ez talán nem is az ő hibája, hanem a
film sajátja.
A szerep szerint ő Philipp, egy sikeres, kemény üzletember,
mégis van benne valami szerethető, érzékeny és esendően emberi, bár ezt
igyekszik titkolni, és arra fogja, hogy csak azért szeretik az alkalmazottai,
mert megfizeti őket. Viszont a fia, Patrick (Sebastian Jessen) szeretetét nem
lehet megvásárolni, pedig a fiú látványosan szereti és igyekszik mindenben a
kedvében járni, az apa számára érthetetlen módon, hisz kudarcnak érzi szülői
szerepét. Úgy érzi, hogy ő csak egy véletlen résztvevő a fia életében, főleg
felesége halála óta. Úgy közlekedik a családban, mint egy kívülálló, egy
megfigyelő, pedig sokan számítanak rá és fontosnak érzik a jelenlétét. Ez az
ellentmondás végigkíséri a filmet és feloldás sem születik.
Ida (Trine Dyrholm), az őszinte, nyíltszívű anya – a film
dán címe őt helyezi előtérbe: Den skaldede frisor, vagyis A kopasz fodrász -, épp
egy súlyos betegségen ment keresztül, ami nemhogy megtörte volna, inkább
felnyitotta a szemét. Úgy látja önmagát, ami valójában, bár benne is van némi
bizonytalanság és még több félelem, de igyekszik minden helyzetben feltalálni
magát, képes kívülről szemlélni az eseményeket, nem szégyelli kimondani, amit
gondol, teszi mindezt eredeti humorral, széles mosollyal az arcán, megértően és
túlcsorduló, megbocsátó szeretettel a gyerekei és a férje iránt, aki meg sem
érdemli. Próbál a mának élni, nem foglalkozik férje csalárdságával, számára
pillanatnyilag, lánya, Astrid házassága a fontos.
A két sors Olaszországban fonódik egybe igazán, ahol Patrick
és Astrid készül arra, hogy egybekösse életét. A fiatalok látszólag nagyon
boldogok Philipp citromligetében, ahonnan az apa egész gyümölcs- és
zöldségvállalkozása elindult. Sajnos egyre jobban beárnyékolja a boldogságot
valami rejtett titok, ami a film végére nyilvánvalóvá válik és meghiúsítja az
esküvőt.
Először azt hittem, hogy a fiatal párról fog szólni a
történet, ők vannak a középpontban, majd úgy láttam, hogy inkább a szülők azok,
akiknek a sorsát nyomon követhetjük, de aztán rá kellett jönnöm, hogy a
mellékszereplőknek tűnők élete is ugyanolyan fontos ebben a filmben, akárcsak
az elhunyt feleség nővérének és lányának keserű kapcsolata, akár Ida férjének
és szeretőjének tanácstalansága…
Az egész film valahogy érdekfeszítő, vicces, cselekménydús,
váratlan és meghökkentő. Főleg a mély érzelmekből táplálkozik, de ezt nem
szájbarágósan teszi, hanem csak úgy, ahogy az életben jelen vannak, a
mindennapokban, csak most nem sétálunk el mellettük. A legegyszerűbbnek tűnő
dolgok is lehetnek bonyolultak és fordítva. Mindig is furcsa volt számomra más
családok életébe betekinteni, ez nem történik meg túl gyakran az emberrel.
Izgalmas látni, hogy élnek mások, milyen párhuzamok vannak s milyen különbségek,
milyenek a viszonyok, ezt mindig is izgalmasnak találtam és ez a film pont
erről szól. Két családról, az ő problémáikról, a tényekről, az érzésekről, a
lehetőségekről, a kudarcokról… az életükről.
Pár jelenet egészen mélyen érintett és meghatározta a
filmről alkotott véleményemet.
Az első mikor a dán reptéren összefut a két örömszülő,
Philipp és Ida. Szerencsétlen találkozásnak tűnhet első pillanatra, mégis
nagyon fontos benyomásokat tesznek egymásra és a nézőre, ahogy a kétségbeesett
nő még nagyobb kétségbe hajtja magát – és autóját -, azért, hogy feloldja a
kilátástalannak tűnő helyzetet és megbékítse az agresszív férfit.
A második jelenetben Ida lemegy a tengerhez, minden
fölösleges dologtól megszabadul, ami nem tartozik hozzá, és a habokba veti
magát. Philipp véletlenül meglátja és kiparancsolja a vízből, mert félti a nőt.
Maga sem tudja mitől, miért, buta kifogás, hogy föntről látott egy veszélyes
áramlást, de úgy érzi törődnie kell ezzel a számára idegen, mégis oly vonzó
nővel, aki a megkeményített szívét némileg meglágyította, talán akkor mikor
közölte vele, hogy kopaszodik.
A harmadik, mikor egy trattoriában Philipp elmeséli élete
tragédiáját, de nem úgy, hogy az embernek a könnyeivel kelljen küszködnie, mert
annyira megható, hatásvadász és csöpögő, hanem kicsit durván, szűkszavúan,
érzéketlenül, hogy az embernek a könnyeivel kelljen küszködnie.
A legszebb jelenet a film végére került, mikor már minden
elrendeződni látszik, mégis érződik a bizonytalanság, némi félelem, ami
végigkíséri életünket, hogy sohasem lehetünk teljesen bizonyosak a jövőt
illetően, nem tudhatjuk, hogy mi fog történni a következő pillanatban, csak
reménykedünk, hogy semmi kiábrándító és vágyhatunk egy boldogabb életre.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése