2018. március 17., szombat

The Place / ecalP ehT


Egy újabb olasz gyöngyszemet sikerült megnézni a moziban. A hely, vagyis The Place című alkotás bármennyire is játszódhatott bárhol, akármennyire is nemzetközi a címe, mégis ízig-vérig olasz volt. A már jól ismert szereplők, akik mostanában szinte minden filmben felbukkannak, együtt mozognak, az olasz temperamentumok, szófordulatok és viselkedésformák rendkívül egyedivé tették magát a történetet.
A hely tulajdonképpen egy kávézó, és nem is mozdulunk el innen 113 percig, de hiányérzetünk sincs, hiszen mindent megtudunk ebből a kameraállásból is.

Itt „lakik” vagyis eszik, iszik, dolgozik, éli a nem mindennapi életét egy Férfi (Valerio Mastandrea) – kinek nevét egész idő alatt homály fedi. Talán nem is szólítják sehogy, talán nem is hús-vér ember – de akit menetközben magunkban már elnevezünk Istennek, Sátánnak, őrültnek, intelligens szarkavarónak, saját lelkiismeretünknek, ki-ki vérmérséklete szerint. Nem tudunk róla semmit, nincs múltja, identitása, nincsenek rokonai, látszólag érzelmei sem és sohasem alszik. Csak egy feladata van, hogy elősegítse a hozzá érkező szegény ördögök vágyainak beteljesülését.
Mint a mesében. Csak itt cserébe tenni kell érte valamit. Valamit, amit a Férfi kitalál számukra, ami nem az ő vágyuk, tőlük teljesen független, és látszólag mindkét fél számára idegen. Úgy tűnik, mintha a Férfi marionettezne az emberekkel és a szálakat olyan ügyesen húzogatja, hogy az egyik ember a másiknak tegyen „szívességet”. A férfi nem riad vissza az erőszakos cselekedetek, bűncselekmények kérésétől sem, számára ez nem is tűnik erőszakosnak, vagy inkább közömbös marad és bár az eszével tudja, de őt csak az érdekli, hogy mit érez a vele szemben ülő férfi, nő, fiatal és öreg.

Mit érez akkor, mikor megkapja a számára életidegen és természetének ellentmondó feladatot, mely többnyire nem túl bonyolult, de azonnal érezhető, hogy túlmutat a kérő lehetőségein? Vajon mit érez, mikor a végrehajtásán gondolkodik, terveket sző? Mennyit hajlandó kockáztatni? És mit érez abban a pillanatban, mikor megteszi? Már ha megteszi, mert nemet is mondhat, akár az utolsó pillanatban is, ha ezzel vállalja, hogy a vágya beteljesületlen marad.

Hogy milyen kéréssel fordulnak végső elkeseredettségükben ehhez az emberhez a kétségbeesett, kilátástalan helyzetbe került áldozatok? A kívánságok nagyon változatosak, az egyetlen közös vonás bennük az, hogy a kérő számára életbevágóan fontos. Valami olyan, amit saját erőből képtelen véghezvinni, főleg, ha nincs is rá hatása, legyen az egy betegség elmulasztása, a hit újra feltámasztása vagy önbizalma hiányának köszönhető önértékelési probléma.

A végső győzelemig hosszú az út, és a kimenetele is kétséges. Számos buktató adódik közben, váratlan fordulat, előre nem látható fricska. És még akkor közbeszólhat a lelkiismeret, az alapvető erkölcsi norma, a magunkkal hozott intelligencia vagy a folyamat közben felébredő empátia.
Persze nem muszáj végrehajtani a kérést, de akkor a végeredmény is kétséges, sőt, valószínű, hogy az áhított vágy negatív fordulatot vesz, vagy nem teljesül és marad minden úgy, ahogy (nem) volt (jó). Vajon meddig mennek el az emberek annak érdekében, hogy megkapják, amit szeretnének?
Merthogy nem képesek beletörődni, hogy kicsúszott a kezükből az irányítás, és nem tudnak beleszólni a történésekbe, csak sodródnak az eseményekkel, mint egy néző. Ez a sors. Vagy van beleszólásunk vagy nincs. És mi szeretjük azt hinni, hogy kézben tartjuk a szálakat és magunknak köszönhetjük a sikereket éppúgy, mint a kudarcokat, de akkor valaki azt mondja, hogy nem! Nem te vagy az oka! Én tettem ezt veled, és a te kérésedre, tehát a felelősség is a tiéd!

Tulajdonképpen eléggé egyszerű az alapötlet és rendkívül ötletes. Az eleinte némileg összefüggéstelen részletek a film felénél kezdenek valami egységet alkotni, de akkor a mozaikdarabok ismét széthullanak, persze, hogy nem az történik, amire számítunk vagyis aminek logikusan következnie kéne, hiszen nem egy amerikai filmről van szó.

A szereplők egy része jó ismerősünk a Perfetti Sconosciuti című filmekből, akárcsak a rendező, Paolo Genovese, akinek a két műve között messzemenő hasonlóságot vonnak le a kritikusok, amit én nem igazán értek, leszámítva, hogy mindkét filmben egy tartózkodási helyen zajlanak az események és morális kérdéseket boncolgatnak, egyébként ég és föld.
A kedvencem ebben a filmben is szerepel, Marco Giallini, aki szinte minden újkeletű olasz film főszereplője és ismét újabb arcát mutatta meg úgy, hogy alig látszik változás a fizimiskáján J.

A helyben most leginkább az az idős hölgy fogott meg, aki majdnem feladta ragaszkodását a régi erkölcsi normákkal szemben és kétségbeesése olyan bűnbe hajszolta, melyet ép ésszel nem tudott volna kezelni. Szerencsére az utolsó utáni pillanatban sikerült feltennie magának azt a kérdést, hogy ha megteszi és megvalósul a mindennél jobban áhított vágya, hogy fog a férje és a tükörképe szemébe nézni? Hát nem ugyanúgy! Sőt! Nagy valószínűséggel még rosszabbul fogja magát érezni, mint ahogy érzi most. És fejtette ezt ki olyan ártatlan humorral, hogy a vele szemben ülő Férfi arcizmai végre megrándultak, látszott rajta némi félelem és ez engem boldogsággal töltött el. Itt azt gondoltam, hogy mégis csak ember. Nem a mindenható, de akkor hogy jön ő ahhoz, ahogy mások életével játsszon, kihasználja reménytelennek tűnő helyzetüket? Persze ha nem lenne ügyfele, akkor ő sem létezne és nem lenne napról napra fáradtabb, végre továbbállna erről A helyről, ahol már egymásnak adják a kliensek a kilincset.
A filmben nagyon nincs is mellékszereplő, bár azért van némi rangsorolás, de mindegyik színész majdnem ugyanolyan jelentőséggel bír, mint a másik. Ez abból is adódik, hogy egymás nélkül nincs értelme a történetnek, a szálak szorosan összefüggnek, még ha eleinte nem is látjuk. Egy idő után rájövünk, hogy mindenki kapcsolódik a másikhoz, bármennyire is eltérő a problémája, a társadalmi szerepe, a személyisége, a szerepköre.

Van még egy főszereplő. Egy füzet, mely egyre súlyosabb, az idő múlásával vastagszik, és amibe senki bele nem pillanthat, csak a Férfi, aki az elbeszélések nyomán lelkiismeretesen írja. Itt minden dokumentálva van az elvégzendő feladatról, a megtörtént vagy csak feltételezett cselekedetekről, vagy az odáig vezető érzések, gondolatok kipattanásától. Néha egy-egy papírlap kiesik a füzetből és a Férfi elégeti.
Mintha nem is filmet néznénk, hanem ezt a vaskos, fekete könyvet olvasnánk. A történéseket is csak elképzeljük az elmondottak alapján, egyedül a mesélő testbeszéde, hangja és mimikája ad némi plusz töltetet. Mondjuk éppen eleget. A sok közeli felvétel arra biztatja a nézőt, hogy kizárólag a szereplőkre, az általuk megformált alakra és érzelmekre koncentráljon.

Ez a film a szívünkkel és az eszünkkel egyszerre játszik. Eleinte nem akarjuk elhinni, amit látunk, utána kétségbe vonjuk, hogy amit láttunk az igaz lehet-e.
A néző igazából senkivel sem tud azonosulni, még ha meg is érti a mozgatórugókat. Vagy inkább nem mer, mert akkor valaki mást ítél halálra, így mindvégig kicsit kényelmetlenül, feszengve és izgulva drukkol a jobb végkifejlet reményében.

Nincsenek megjegyzések: