Mint moziba, úgy a színházba is szeretek úgy
elmenni, hogy ne nagyon ismerjem az alkotás előéletét, ne olvassak róla
kritikát, hogy ne tudjon befolyásolni. Persze azért egy Ember tragédiájára nem
tudnék úgy beülni, hogy semmit se tudjak róla, de mivel kisszínházas, nem nagy
volumenű előadásokra váltottunk jegyet, így ez nem volt annyira nehéz.
Federico García Lorca neve nem volt ismeretlen
előttem, de azon kívül, hogy spanyol származású költő és drámaíró, nem igazán
tudtam róla semmit. Most legalább egy művét sikerült megismernem, a Bernarda
Alba háza című drámát, melyet a szegedi Genéziusz Színház előadásában volt
szerencsénk megtekinteni.
A műről annyit kell tudni, hogy nagyon mély
mondanivalóval rendelkezik egy letűnt korból, ahol még az erkölcs és morál szavakat
komolyan vették, ahol a nők még az ablakon keresztül sem tekinthettek a másik
nemre, ahol a családfő szava szent és sérthetetlen és ahol a boldogság érzése nem
törvényszerű és elvárt fordulat, inkább a hozomány kísérője, esetleg,
véletlenül.
Ebben a darabban csak nők játszanak, hiszen a
történet is onnan veszi kezdetét, mikor az édesapa temetéséről visszatérnek. Az
anya, öt lánya és egy cseléd játssza a főszerepet, mellé még érkezik egy női
rokon, egy másik cseléd és az őrült nagymama. A ház hangos a szópárbajoktól, a
hagyományos konvenciókból kitörni vágyó hajadonok kétségbeesett
férjkeresésétől, melyre nem sok esély nyílik és a jelentkezők száma is csekély
és melynek lehetősége az egyetlen mód a szülői házból való kitörésre. Az idő
viszont telik és a fiataloknak elképzelhetetlen, hogy a 8 éves gyászidőt
ilyetén ép ésszel túléljék.
Bepillantást kapunk az együttélés nehézségeibe, a
vasmarkú anya parancsainak kilátástalannak tűnő kijátszásának igyekezetébe, az
eladósorba kerülő leányok féltékenykedéseibe, az előbukkanó titkok leleplezésére,
a már-már ölre menő viták felszínre törő és az unalomtól felizzott vágyakból
kirobbanó vulkánkitörésére.
A társulatnak annyira fantasztikusan sikerült
belehelyezkednie a szerepbe, a színészek olyan átéléssel adták elő a mai kor
számára már nagyon idegennek ható ideákat, és a már akkor is áthágni
kényszerült erkölcsi normákat, hogy bizony sikerült elhitetniük velem, hogy én
most ott vagyok, 1939-ben, a háború kitörésének küszöbén és a mai szemmel
kegyetlennek tűnő anyának igaza van, csak jót akar, a cselédek intrikái jó szándékból
adódnak, a nagymama őrülete pedig nem hiábavaló, hanem intő jel, hogy milyen
következménye lehet annak, ha a merev, végletekig fokozódó, indulatos szabálykövetés
ellen fordulnak.
Le a kalappal a lányok – színésznők – előtt, akik
egy pillanatra sem estek ki a szerepből (pedig a nézőközönségben adódott néhány
hangoskodó megjegyzés), nem veszítették el a fonalat, hihetetlen
koncentrációval és odafigyeléssel élték át a különböző karaktereket és
egyértelműen, sokszor már félelmetesen hozták a megformálni kívánt szerepet. A
szöveg sem volt számukra kihívás, pedig nem a mai szlengben beszéltek, hanem
nagyon ízesen és felettébb gyors lendülettel.
A díszlet és a jelmez is pont elég volt, nem kellett
se több, se kevesebb, akkor hangsúlyozódott ki, amikor kellett, gondolok itt például
a feketébe öltözött nők között megjelenő piros ruhás testvérre, aki így
egyértelműen, mégsem kirívóan a lázadást és a vérig menő küzdelmet
szimbolizálta.
Korábban nem ismertem a társulatot, úgyhogy nem
tudom, milyen lehetőségei lehettek volna még a rendezőnek, Horváth Istvánnak a
szerepválasztásban, de szerintem kellőképpen mérlegelte, mert mintha rájuk
öntötték volna. A színdarabot egy rendkívül összeszokott, egymásra figyelő
művészi gárda alkotta.
Szereplők: Gárdián Edit, Üllei Kovács Gizella Anna, Kiss Szimonetta, Csíkos Mariann, Jónás Anna, Hegedűs Veronika, Rupáner Ágnes, Remzső Andrea, Majoros Ildikó és Ignéczi Dóra.
Szereplők: Gárdián Edit, Üllei Kovács Gizella Anna, Kiss Szimonetta, Csíkos Mariann, Jónás Anna, Hegedűs Veronika, Rupáner Ágnes, Remzső Andrea, Majoros Ildikó és Ignéczi Dóra.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése